Fizyorad

Fetal Eko Anne Karnında Bebek Kalbinin İncelenmesi

Fetal EKO Nedir ?

"Fetal Eko" anne rahmindeki bebeğin kalp hastalıkları açısından taranması amacıyla yapılan ultrasonografidir. Hamileliğin 16.haftasından itibaren uygulanabilen, fakat özellikle gebeliğin 18-24 ‘inci haftasında uygulanması için ideal dönem olan, bebeğe ve anneye zararı olmayan, anne karnındaki bebeğin kalbinin ve kalpten çıkan damarlarının yapısını ve fonksiyonlarını incelemeye yarayan bir tetiktir. Bu tetkik sayesinde doğum öncesi bebeğinizde kalp anomalisi olup olmadığı belirlenebilir. Doğumsal kalp hastalıklarını anne karnında öğrenmek ve gerekli önlemleri alabilmek için son derece önemli bir görüntüleme yöntemidir.

Fetal Eko ile kalp hastalıklarının ne kadarı teşhis edilebilmektedir ?

Fetal  ekokardiyografi doğuştan kalp hastalıklarının çoğu  ile %80-90 doğrulukla doğumdan önce tanı alabilirler.

Fetal ekokardiyografi kimlere yapılmalıdır ?
  • Kadın Hastalıkları ve doğum doktorunun yaptığı genel ultrasonografik inceleme sırasında  kalp görünümünün  normal olmadığından şüphelenmesi,
  • Ailede ( anne, baba, kardeşler ve 1. derecede akrabalarda)  doğuştan kalp hastalığı öyküsünün olması (Böyle bir durumda yeni doğacak bebekte doğuştan kalp hastalığı görülme riski normalin 2-3 katına çıkar).
  • Gebelik sırasında diabetes mellitus (gestasyonel diabet) saptanması ya da anne adayında daha önceden bilinen diabetes mellitus tanısı
  • Annede bağ dokusu hastalığı (SLE, Sjögren sendromu) olması (Anti-SSB antikorları olan gebelerin bir kısmında doğuştan AV tam blok görülmektedir).
  • Annenin gebeliğin erken dönemlerinde teratojen adını verdiğimiz bebeğin organlarının gelişimini bozabilecek ilaç yada maddelere maruz kalması
  • Annenin gebeliğin erken dönemlerinde geçirdiği bazı enfeksiyonlar
  • Aminyosentezde bebekte kromozomal bozukluk saptanması, ya da ultrasonografik incelemede kromozomal bozukluk düşündüren bulguların olması
  • Ultrasonografik inceleme sırasında bebeğin diğer organ sistemlerinde (örneğin beyin, böbrekler, mide-bağırsak sistemi) gelişimsel bozukluk belirlenmesi
  • Bebeğin kalp hızında direngen yükseklik yada düşüklük  olması. Bebeğin  kalp ritminin düzensiz olması
    Annenin fenilketonüri hastası olması
  • Bazı merkezlerde 35 yaş üzeri gebeliklerde  ve çoğul (ikiz, üçüz) gebeliklerde de fetal ekokardiyografi  uygulanır.
  • Fetal ekokardiyografi ailenin endişelerinin giderilmesi için yapılabilir.
Fetal ekokardiyografi ne zaman yapılmalıdır ?

Fetal ekokardiyografi ideal olarak 16-18. hamilelik haftalarından itibaren yapılmalıdır.

Doğum öncesi Kalp Anomalisi Tespit Edilirse neler yapılabilinmektedir ?
Kalp anomalisi ile birlikte diğer sistemlerde de sorun olup olmadığına bakılmalıdır. Kromozom analizi yapılmalıdır. Kalp anomalilerin çoğu, yapılacak bir kateter girişimi veya kalp ameliyatı ile tamamen düzeltilebilmektedir. Bebeğin gerektiğinde her türlü girişimin yapılabileceği bir merkezde doğması sağlanması en doğru yaklaşım olacaktır.

İleri düzeyde çözümlenemeyecek ya da anne ve bebeğin yaşamını tehdit edecek olgularda , gebelik sonlandırılabilinir.

Gebelik

• Sırakapılar Mah. 491 Sokak No: 23 DENİZLİ